De onweerstaanbare gezonde bite

Voor elke gelegenheid een olijf

Van nature groeien olijfbomen in de landen rond de Middellandse zee. Olijven zijn daar het belangrijkste landbouwproduct. Wat maar weinig mensen weten is dat groene olijven eigenlijk onrijp zijn. Ze hebben daardoor stevig vruchtvlees. Zwarte olijven zijn zachter, sappiger en bevatten meer olie omdat deze rijp zijn.


Het eten van een portie olijven is een goede manier om gezond te snacken. Olijven bevatten hoge concentraties vitamines en mineralen en ook zijn ze rijk aan onverzadigde vetzuren. De olijven van King Cuisine worden op een bijzondere manier gemarineerd en zijn er in allerlei kleuren, soorten en maten. Door de bijzondere bereidingswijze is de smaak niet zout en zuur, maar zacht en mild bitter.


Je kunt onze olijven op vele verschillende manieren gebruiken. Zo zijn onze groene knoflook olijven een goede smaakmaker in je pastasaus en zijn onze chili olijven of gemengde olijven met plakjes chorizo heerlijk als topping op je pizza. Maar je kan het natuurlijk ook simpel houden door onze gevulde olijven te serveren als voorgerecht of door ze in je salade te doen!

10 redenen waarom groene & zwarte olijven gezond zijn

Olijfolie staat inmiddels bekend als de leverancier van gezonde vetzuren. Hoewel er veel meer gezonde vetten zijn dan olijfolie, is olijfolie inderdaad heilzaam vanwege de enkelvoudig onverzadigde vetzuren en antioxidanten. Over de voordelen van olijfolie is vrijwel iedereen het eens, maar veel mensen vragen zich desalniettemin af of ook olijven gezond zijn. Hieronder vind je 10 redenen waarom olijven – net als olijfolie – gezond zijn… 


1. Gezonder hart

In landen waar veel olijven worden gegeten, heeft men over het algemeen een gezonder hart. Dit komt door de enkelvoudig onverzadigde vetzuren in olijven. 


2. Minder aderverkalking

Olijven zijn vrij van cholesterol. Het hoge olie zuurgehalte in olijven houdt de cholesterolniveaus zelfs in balans. Zodoende wordt de kans op aderverkalking verminderd. 


3. Minder triglyceriden

Olijven verlagen de concentratie triglyceriden in je bloed. Hierdoor wordt het bloedvatenstelsel minder zwaar belast.

4. Verjongingskuur

Olijven bevatten veel belangrijke antioxidanten, waaronder vitamine E. Antioxidanten vertragen het verouderingsproces en houden je lichaam zodoende jong


 5. Bloeddrukverlagend

Olijven gaan een verhoogde bloeddruk tegen. Ze verkleinen zodoende de kans op een hart- of herseninfarct. 


6. Vitamines

Naast vitamine E, bevatten olijven ook vitamine D, vitamine B1 en B2. Sommige van deze vitamines zijn relatief zeldzaam en erg belangrijk voor je algehele lichamelijke gezondheid. 


7. Mineralen & spoorelementen

Olijven bevatten natrium, kalium, calcium en ijzer. Deze mineralen en spoorelementen zijn erg heilzaam voor het menselijk lichaam. 


8. Organen

Olijfolie helpt maag, lever en gal te beschermen en beter te functioneren. Dit verkleint de kans op ziekten en aandoeningen zoals verstoppingen, diabetes mellitus en galstenen.


9. Botten & gewrichten

Olijven houden de botten en gewrichten gezond. Zo verkleinen olijven de kans op reumatische artritis en osteoporose.


10. Pijnstiller

Olijven zouden een pijnstillende werking hebben. Sommige wetenschappers beweren zelfs dat olijven net zo effectief zijn als paracetamol. 



Olijven kunnen in allerlei gerechten verwerkt worden. In Griekenland worden ze veelal met wat feta (geiten- of schapenkaas) gegeten. Verder eet men ze als onderdeel van salades, op pizza's en andere maaltijden. Veel olijven worden niet ingemaakt, maar door middel van persing tot olijfolie verwerkt, een vloeistof die zeer veel toepassingen heeft zoals voor het bereiden van voedsel, als brandstof voor verwarming en verlichting, als geneesmiddel of als basis voor cosmetica (bijvoorbeeld zeep).


Er vallen meer soorten olijven te onderscheiden. In het Grieks wordt onderscheid gemaakt tussen onder meer zes verschillende soorten: elitses (klein van formaat, met weinig vruchtvlees), kalamata (grote zwarte olijf), thasos, Ionische groene en throumpes (gerimpelde olijven). De meeste mensen kennen het onderscheid tussen de groene en de donkere (zwarte) olijven. Groene of zwarte olijf is geen kwestie van soort, maar van tijdstip van oogsten. De groene olijven zijn eigenlijk de onrijpe vruchten. Onrijpe olijven zijn groen, rijpe zijn zwart, diepbruin of paars. De zwarte zijn dan ook zachter en wat sterker van smaak. Tegenwoordig worden groene olijven ook kunstmatig zwart gemaakt. Dat gebeurt door middel van een oxidatieproces en door toevoeging van ferroglucose.[1]

Groene olijven fijn gemarineerd met knoflookteentjes.

Onze groene knoflook olijven zijn voor ieder moment. Lekker om zo op tafel te zetten bij een koud glas bier of wijn, maar doen het ook goed door vrijwel iedere salade!

Zwarte olijven

Om bij het begin te beginnen, olijven zijn van oorsprong allemaal groen. Groene olijven zijn olijven die worden geplukt voordat ze rijp zijn - hier is helemaal niets mis mee, groene olijven hebben mijn voorkeur. Als olijven verder rijpen aan de boom, dan krijgen ze een zwarte tint die varieert per olijf.Na de oogst worden de vruchten algelang hun soort ingelegd in zuur, alkalisch of aan de lucht blootgesteld. Olijven worden niet vers van de boom gegeten. Ze worden eerst een paar maanden tot een jaar in een zout waterbadje gelegd om de bittere smaak te verwijderen. Het proces kan worden versneld door de schil in te kerven of door de olijven na het plukken kort in te vriezen, waardoor het zout sneller door de vrucht wordt opgenomen.

Olijven kunnen in allerlei gerechten verwerkt worden.

In Griekenland worden ze veelal met wat feta (geiten- of schapenkaas) gegeten. Verder eet men ze als onderdeel van salades, op pizza's en andere maaltijden. Veel olijven worden niet ingemaakt, maar door middel van persing tot olijfolie verwerkt, een vloeistof die zeer veel toepassingen heeft zoals voor het bereiden van voedsel, als brandstof voor verwarming en verlichting, als geneesmiddel of als basis voor cosmetica (bijvoorbeeld zeep).